ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Ο πολιτισμός σε πρώτη προβολή!

#

Ελένη Φουντουλάκη

Εικαστικός

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982.

Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Κ. Τεχνών Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο πειραματικό και ερευνητικό ίδρυμα τεχνών ΙΗΕΑP στο Παρίσι, Γαλλία. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βασιζόταν σε μια εκπαιδευτική προσέγγιση, η οποία δεν ακολουθούσε τις ακαδημαϊκές νόρμες και κατέλυε κάθε ιεραρχία και φετιχοποίηση της γνώσης.

Αυτή η πορεία στάθηκε η αφορμή για να χρησιμοποιεί την καθημερινότητα και τις ποικίλες πρακτικές της ως πεδίο πειραματισμού και παρατήρησης σχεδιάζοντας συμμετοχικά έργα και θέτοντας ερωτήματα σχετικά με την «πατρότητα» του έργου – από τον ένα και μοναδικό δημιουργό στους πολλούς, προσπαθώντας να συνθέσει ένα οργανικό έργο, το οποίο αναπτύσσεται διαρκώς και με τρόπο μοναδικό απ΄τα συστατικά του μέρη. Τον Αύγουστο του 2016 συμμετείχε στην ομάδα σχεδιασμού εικαστικού και εκπαιδευτικού πρότζεκτ “ Ceci n’est pas une ecole ” και ανέλαβε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση συνεργατικού έργου με παιδιά σε γειτονιές του Porto-Novo, Μπενίν.

Σε μια διαρκή αναζήτηση και μ’ ένα κριτικό βλέμμα ως προς τις παιδαγωγικές μεθόδους και την εκπαίδευση της τέχνης, διδάσκει στο 1ο και 3ο ειδικό σχολείο Χανίων, σε παιδιά με αυτισμό και με νοητική στέρηση. Προσπαθώντας να βρει απαντήσεις στο ερώτημα της ανάπτυξης και της διαμόρφωσης της μάθησης σ’ ένα πλαίσιο όπου κυριαρχεί η απουσία της προφορικής έκφρασης της γλώσσας, σχεδιάσει συμμετοχικά έργα και άλλα στοιχεία, πέραν της αισθητικής σκοπιμότητας, έδωσαν θέση σε βιωματικά εργαστήρια, δίνοντας βάση στη σχέση που θεσπίζει το σώμα με το υλικό.

Τα εργαστήρια τέχνης που έχει ήδη δομήσει και αναπτύξει τα τελευταία χρόνια, είτε αυτά είναι στο νοσοκομείο των φυλακών Κορυδαλλού στην πτέρυγα των οροθετικών, είτε στη δομή προσφύγων στο ελληνικό, είχαν ως βασικό άξονα να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον όπου ο καθένας θα μπορεί ελεύθερα ν’ αναπτύσσει το πνεύμα και τη δημιουργικότητά του σύμφωνα με τους δικούς του ρυθμούς, καθώς βιώνει την πολυφωνία και τη δημιουργία σχέσεων με τους συνανθρώπους του.

Οι κεντρικοί πυλώνες της παιδαγωγικής της και της φιλοσοφίας της πάνω στην εκπαίδευση της τέχνης εκκολάφθηκαν και αναπτύχθηκαν δίπλα σε σπουδαίους συνεργάτες για αρκετά χρόνια στα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου Κορυδαλλού (Δίκτυο εικαστικών εργαστηρίων ΥΠ.ΠΟ.) στα παιδικά τμήματα και στα τμήματα ενηλίκων, όπου στάθηκαν η αφορμή για όλα τα πρώτα ερωτήματα και πειράματα σχετικά με την έννοια της μάθησης, η οποία δεν είναι αποτέλεσμα μονάχα της διδασκαλίας αλλά προκύπτει μέσα από μία πολυδιάστατη διαδικασία μέσω της οποίας τα έργα οργανώνονται.

Σε μία οριζόντια προσέγγιση εκπαίδευσης, κύριο μέλημα της είναι να δημιουργούνται δίκτυα και σχέσεις ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας εργαστηρίου που ο κάθε ένας έχει λόγο και προσφέρει με την παρουσία του, την προσωπικότητά του και το δημιουργικό του πνεύμα, με στόχο να «κατανοήσει» και να συνάψει ποικιλόμορφες σχέσεις, ν’ αποδώσει νόημα σε αυτό που κάνει και να βρει τρόπους να ταυτιστεί.

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΩΣ

Τα σεμινάρια συμπληρώνονται από προβολές, εκδηλώσεις, διαλέξεις, εκθέσεις κι άλλες ιδιαίτερες καλλιτεχνικές δράσεις. Το όραμά μας βασίζεται αφενός μεν σε πρωτότυπες εκπαιδευτικές μεθόδους κι αφετέρου στην κοινωνική μας συν-αίσθηση.

Ο «ΚινηματογραΦΩΣ» υποστηρίζει τη θέληση του ανθρώπου να εκφράζεται μέσα στις πιο αντίξοες συνθήκες, χωρίς αυτό να θεωρείται πολυτέλεια αλλά ζωτική αναγκαιότητα.

Ειδικά στην εποχή μας, όπου η οικονομική κρίση δε μαστίζει μόνο την καθημερινότητα των ανθρώπων, αλλά και τις πνευματικές-πολιτισμικές μας αξίες.